Dag 14 - Van Savuti naar Khwai

2 augustus 2019 - Khwai Community Campsite, Botswana

Afgelopen nacht hebben we geen bezoek gehad. Althans, dat dachten we toen we wakker werden. We hebben wel een hoop gebrul van leeuwen en getrompetter van olifanten gehoord, maar gezien hebben we niets. Tot we in de ochtend even naar de toilet liepen en we duidelijk sporen van olifanten zagen op 10 meter van onze tent. Volgens andere campinggasten waren het er drie. Jammer dat ze niet even gedag zijn komen zeggen!

Omdat we al vroeg wakker waren (half 7!) zijn we dus vroeg op pad gegaan en konden we in Savuti nog een game drive doen. We hebben als doel nog een keer leeuwen en een luipaard te zien, dus onder iedere struik en in iedere boom hebben we gekeken. Helaas niets gevonden. Dus toen maar verder gegaan naar onze volgende bestemming Khwai. Dat betekent weer het park Chobe uit (met alle formulieren van dien) en Moremi in (met ook weer alle formulieren van dien). We dachten dat we de slechtste wegen gisteren gehad hadden, maar er is dus nog een gradatie erger! Die hebben we vandaag mogen ervaren. We zijn alle kanten op gestuiterd en de eieren (die vanavond in de pannenkoeken zouden belanden) zijn gesneuveld.

Bij aankomst op onze nieuwe campingplaats werden we verwelkomd door een enorme olifant die onze stuiken even aan het snoeien was. Gek genoeg had hij geen oog voor ons en konden wij ons ding doen. Hij stond echt maar op 10 meter afstand ofzo. En ook wij raken inmiddels gewend aan de aanwezigheid van wilde dieren.

Omdat we vroeg op deze camping waren, besloten we voordat we de tenten zouden opzetten nog even een korte gamedrive te doen. Opnieuw zoeken naar leeuwen en een luipaard. Helaas vonden we die weer niet maar werden we wel beloond met 2 nijlpaarden van heel dichtbij en een grote krokodil! Tevreden weer teruggegaan, tenten opgezet, vuur gemaakt en pannenkoeken gebakken terwijl de olifanten aan de overkant van het water staan te grazen (ons dieet bestaat hier uit broodjes hamburger, pannenkoeken, gebakken eieren en pasta pesto. Wel zo makkelijk!).

Daarna hebben de kids veilig in de tent een filmpje gekeken en hebben Gert-Jan en Tamara nog even een wijntje bij het vuur gedronken. Vlakbij op een meter of 20 vermaakte een nijlpaard zich met bommetjes maken in de rivier. En ineens liep er op 3 meter afstand een hyena langs. We doken snel de auto in, je weet maar nooit. Maar de hyena vond ons allesbehalve interessant en liep rustig door.

Nu toch maar weer vroeg en veilig in bed. Weer naar buiten kijken op zoek naar visite…