Dag 18 - Van Gweta naar Kubu Island

6 augustus 2019 - Kubu Island, Botswana

Een dag waar we (vooral Tamara) naar uitkeken. Naar Kubu Island ging de reis vandaag. Een granieten rotspartij met zo’n 48 baobab bomen midden in een van de grootste zoutpannen ter wereld. Een voormalig eiland want zo’n 80.000 jaar geleden is het meer wat hier ooit was opgedroogd waardoor het nu dus een grote zoutpan is. En niet alleen die eindeloze witte vlakte en de vele baobab bomen is wat hier zo mooi is, maar ook de sterrenhemel is ons als fenomenaal aangeprezen. Dus Tamara keek uit naar de mooiste nachtelijke fotoshoots van de natuur, op Google zie je de mooiste plaatjes die het beloofde alleen maar bevestigen.

Al met al op pad met onze geweldige 4x4 die ons tot nu toe overal bracht (aan het begin van onze reis hebben we hem tot Big Gijs gedoopt en tot nu toe maakt hij zijn naam als trouwe vierwieler aardig waar). En nu ook hoor, maar wel met een lekke band onderweg. De rechtervoorband volledig aan stukken! Midden in de bush, 30 graden! Gelukkig een handige jongen qua auto’s mee en 3 enthousiaste assistenten. Binnen een halfuur het klusje geklaard en verder, op naar de beloofde sterrenhemel en daar voorbij!

Er was wel wat bewolking, het eerste van de hele vakantie en waarschijnlijk van dit jaar hier in Botswana, gezien de enorme droogte hier. Maar daarover straks meer…

Eenmaal aangekomen op de zoutpannen geweldig genoten van de eindeloze witte vlakte. Kinderen bovenop de auto en rijden maar. Er is hier toch geen kip te bekennen, dus een tegenligger al helemaal niet. Bovendien is er geen weg, alleen maar een ‘je moet ongeveer die kant op’. Even later hebben de kinderen ook zelf autogereden, nu moesten we de kans pakken! Al met al een geweldige ervaring die weer de nodige mooie plaatjes en vooral herinneringen opleverde. Bij aankomst de beste plek kunnen bemachtigen voor de beste nachtelijke shoot, tentjes opgezet, een potje gekaart, een wandeling over het voormalige eiland en toen wachten op de zonsondergang, want ook die zou bovennatuurlijk mooi zijn. En toen betrok de hele lucht met een dik pak wolken. Dag mooie zonsondergang, dag mooie, fenomenale ‘once in a lifetime’-sterrenhemel! Dus maar heerlijk met z’n vieren rond het vuur zitten kletsen, mais en hamburgers (ja, weer!) op het vuur en geroosterde marshmallows als toetje. Een voordeel, de fotograaf van het gezelschap hoeft de nacht niet op te blijven en kan net als de rest lekker uitslapen!

Morgen over de zoutpannen weer terug naar Planet Baobab waar we gisteren ook waren. Hopelijk een beetje op tijd daar om lekker te ontspannen aan het zwembad en ons op te laden voor de laatste dagen kamperen in de bush.