Dag 8 - Van Namutoni naar Rundu

27 juli 2019 - Rundu, Namibië

Tot nu toe een van de minste dagen. Maar dat is het al snel als je alleen maar hoogtepunten meemaakt. Deze dag stond vooral in het teken van in de auto zitten. We hadden een kleine 500 kilometer te rijden en dat ging eigenlijk alleen maar over de B1, de grootste en vooral langste snelweg van Namibië. En kilometer 1 ziet er precies hetzelfde uit als kilometer 300. Een tweebaansweg met daarnaast stroken zand en daarnaast weer ontelbare dorpjes met ‘huizen’ (eigenlijk hutjes) zoals wij kennen van tv. Gemaakt van houten takken, leem of golfplaten met een rieten dak. En daar wemelt het dan van de mensen die druk zijn met…, ja met wat eigenlijk? Hier en daar verkopen ze wat handwerk, fruit of hout. Omdat wij ook wat wilden bijdragen aan de gemeenschap gingen we even aan de kant om wat handwerk te kopen. En natuurlijk werden we goed opgelicht. Omdat de armoede hier zo zichtbaar is vonden we dat prima en wilden we niet afdingen. Hier geldt de regel: krijg een vinger en neem dan een hele hand. Na de deal werd er door zoonlief ook nog gevraagd of we niet een voetbal voor hem hadden. Helaas, die paste niet in onze koffer J.

Weer onze rit over de saaie snelweg voortgezet om later aan te komen op de N’Kwazi lodge in Rundu. Een prachtig complex waar we in een prachtig huisje sliepen. Een behoorlijk contrast met de dorpjes die een kilometer verderop lagen. Hier dus weer een nachtje niet in de tent maar in een vast bed met uitzicht over de Okavango rivier waar ook nijlpaarden leven. We hebben ze (helaas maar ook gelukkig) niet gezien maar ze waren er gezien de drollen die er lagen wel. ’s Avonds hebben we in het restaurant heerlijk gegeten met als ‘toetje’ een optreden van de lokale dans- en zanggroep. Mooi om te zien!

Daarna weer lekker op tijd naar bed, het belooft alleen een koude nacht te worden. Er zitten in dit huisje geen ramen maar gaas in, dus dat waait lekker door….

O ja, wat we nog vergaten: onderweg zijn we nog even gestopt bij de grootste meteoriet die ooit op aarde is gevallen. Men zegt zo'n 80.000 jaar geleden. Een brok ijzer van 54.000 kilo, dat moesten we natuurlijk even zien en vooral aanraken!!!