Dag 15 - Van Khwai naar Third Bridge

3 augustus 2019 - Third Bridge Camp, Botswana

Wow, wat was dit een spannende dag! Die begon eigenlijk al in de nacht. Een olifant heeft ons bezocht. Tijdens onze slaap kwam hij om van de struik die naast onze tent stond te eten. Zo dichtbij was er nog nooit een olifant bij ons geweest. Op Tamara na sliep iedereen door, maar zij durfde de rest niet te wekken.

Toen eenmaal weer al gamedrivend op pad naar de volgende bestemming (Third Bridge in Moremi). Het is hier een wirwar van zandpaden en overal kan wel iets interessants zijn. Je kan natuurlijk nooit alles zien, maar toch wil je zoveel mogelijk van deze paden berijden. Even later werd onze volhardendheid beloond. Toen we wilden stoppen voor het fotograferen van een mooie vogel, bleek er een meter of 10 voor ons een leeuwin op het pad te liggen chillen. Waren we niet voor die vogel gestopt, waren we bij wijze van spreken over haar heen gereden. Maargoed, geen aanrijding maar een superrelaxed beest dat niet onder de indruk was van ons. Wat wil je als je de koningin bent van het dierenrijk, die hoeft echt voor helemaal niets bang te zijn! Dus bleef ze daar lekker liggen en konden wij haar uitgebreid bekijken en fotograferen. Op een gegeven moment besloot ze maar eens op te staan en liep ze strak langs onze auto weg. Zo dichtbij! Maar gelukkig wel met een portier ertussen!

Ook zagen we nog nijlpaarden van behoorlijk dichtbij en een joekel van een krokodil. En verder natuurlijk (het begint gewoon te worden) heel veel olifanten, zebra’s, impala’s en andere antilopesoorten.

Weer een heel stuk verder zagen we ook nog 3 leeuwen! Dit was echt onze geluksdag! Alledrie lagen ze te slapen onder een boom en ook nu weer niet onder de indruk van ons. Maar wat een mooie dieren waar je alleen maar respect voor kunt hebben!

En dan vergeten we verder de prachtige vogels die hier zijn te noemen. De ene nog mooier dan de andere. Je zou ze bijna vergeten!

Na een uurtje verdwaald te zijn geweest op die talloze zandpaden kwamen we aan op onze volgende campsite, Third Bridge. En ja, er zijn hier in het nationaal park 4 houten bruggen waarvan dit de derde is. Deze campsite ligt midden in de Okavango Delta. Een ontzettend nat, moerassig gebied met prachtige planten, bomen en heel veel dieren. Een prachtige omgeving. Vanavond hebben we daarin een boottocht gemaakt. In een (best heel snelle) boot hebben we iets meer dan een uur gevaren in de hoop wat dieren aan de waterkant te spotten. Niet zoveel gezien, maar wat we zagen heeft genoeg indruk gemaakt. Allereerst een babykrokodil, die konden we hebben. Even later een boze nijlpaard die het niet duldde dat wij in zijn territorium kwamen. En ongelofelijk, wat is zo’n beest snel! Ook onder water. Hij had het echt op ons gemunt en zwom nog achter ons aan, we konden niet geloven dat hij zo snel kan zwemmen. Het was ook heel gevaarlijk want hij zou de boot om kunnen duwen en ons… goed, daar denken we maar niet aan. Het goede nieuws was dat we hem te snel af waren, het slechte dat we ook weer langs hem terug moesten. En het bleek dat hij ons ook echt opwachtte. Met volle snelheid voeren we langs hem en opnieuw kwam hij achter ons aan. Dus hebben we echt minutenlang op volle snelheid gevaren tot we weer veilig waren. Heel spannend en hier geldt: been there, done that, will never do that again!

Op de camping snel vuur gemaakt omdat de zon inmiddels onder was en het dan zonder vuur gewoon te gevaarlijk is. Snel spaghetti gemaakt, gegeten, opgeruimd en gezien het gebrul om ons heen maar weer lekker vroeg in bed gekropen. Het is echt heel gaaf hier in de natuurparken te kamperen, maar we willen nu ook wel even een avondje zonder dreiging van opgegeten te worden ons bewegen. Dat gaat morgen gebeuren. […terwijl we dit schrijven loopt er even een hyena langs onze tent…] Dan rijden we naar de stad Maun waar we slapen in een bed&breakfast dat door Nederlanders wordt gerund. Dan eindelijk weer douchen, alle zand en stof van ons spoelen en iets anders dan hamburgers, tosti’s en pasta eten!

1. Nicolette:
    4 augustus 2019
    Wat een avontuur! Echt gaaf, maar soms ook enorm spannend! Voorzichtig en geniet met elkaar!!
  2. Tamara de Groot:
    8 augustus 2019
    Soms wat spannender dan mij lief is :-) Maar het is echt heel leuk wat we allemaal meemaken.