Dag 5 - Van Swakopmund naar Spitzkoppe

24 juli 2019 - Spitzkoppe Restcamp, Namibië

Na een heerlijke nacht en een kleine tegenvaller in de ochtend, gingen we op pad naar Spitzkoppe. De kleine tegenvaller had alles te maken met de ramen die in de ochtend allemaal beslagen waren. En we hadden zo gehoopt wakker te worden van de woestijnduinen tijdens zonsopkomst. Helaas was het een mistig geheel, maar de nacht in dit fijne huisje was even goed bijtanken. Na heerlijk verwend te zijn bij het ontbijt door het personeel van de lodge, gingen we via de stad weer op pad. In de stad, die echt niet onder doet voor een Duits dorpje, wat gewinkeld, gebouwen bekeken en bij Konditorei Anton koffie met een heerlijk stuk taart gegeten. Ja, een echte Schwarzwalder Kirschtorte!

Daarna nog even gauw wat boodschappen, hout en water inslaan voor de komende nachten, want dan zouden we ongeveer van de bewoonde wereld afgesneden zijn.

En voor die avond was dit niets dan minder waar. Al gauw kregen we tijdens de rit de ‘Matterhorn van Afrika’ in zicht. Deze bijnaam dankt deze berg aan het feit dat hij én hoog is, en net zo spits als zijn naamgenoot in Zwitserland. Officieel heet hij hier dus Spitzkoppe. En dat was voor vandaag onze bestemming.  Via een van de weinige asfaltwegen van Namibië, bereikten we het gebied van Damaraland waar de mensen wonen in huizen van golfplaten en karton. Maar ook beheren zij de camping waar wij zouden staan. Al doet de naam camping deze plaats geen eer aan. Het is een fantastische plek in een landschap die wij in ieder geval nog nooit eerder gezien hebben. Enorme rotspartijen in vreemde vormen. Kampeerplaatsen die geheel van elkaar afgelegen lagen zodat je echt helemaal alleen was en je buren niet kon zien of horen. En dat alles aan de voet van de Spitzkoppe. Geen elektra, geen water, wel een eigen toilet. Én licht, maar dan van de miljarden sterren die zich na zonsondergang lieten zien. Onbeschrijfelijk mooi!

Na spelen op de rotsen, vlees eten van de braai en wijn bij het kampvuur gaan we dan nu voldaan slapen. Genietend van de stilte, want dat is het hier. Oorverdovend stil!